Головне меню
Новини
Математика в природі для дошкільнят
МАТЕМАТИКА В ПРИРОДІ ДЛЯ ДОШКІЛЬНЯТ
 
     Природа - одвічний засіб виховання естетичних по¬чуттів та першоджерело розумового розвитку дитини. Навчити бачити, розуміти та відчувати красу природи - означає відкрити шлях до збагачення дитячої особис¬тості, її естетичної, інтелектуальної та моральної сфер. Безпосередній контакт дітей з природою загострює сприймання пробуджує уяву, творчу думку, формує зацікавлено-емоційне ставлення до знань і до процесу їх здобуття, наповнює радісними переживаннями дитяче серце. Розумовий розвиток дошкільнят серед природи має величезний виховний потенціал, нехтувати яким не варто.
     Використання математичних завдань під час перебу¬вання дітей на природі сприяє встановленню зв'язків між числами, арифметичними діями й довкіллям. Такий під¬хід допомагає вихователеві наповнити математику реальним змістом, сформувати у дітей первинні уявлення про цілісну картину світу.
     Запропоновані завдання можна використовувати під час прогулянок, екскурсій, уроків мислення се¬ред природи в старшій та підготовчій групах дитячо¬го садка.
 
 
КОЛІР У ПРИРОДІ 
 
     Завдання 1. Диво-барви
Подумайте, де в природі можна відразу побачити всі кольори?
 
ЗАГАДКА
За хвилину в землю вріс
Різнобарвний диво-міст.
Зміг всі барви об'єднати.
Спробуй барви ті назвати.
(Райдуга)
 
 
Назвіть і полічіть усі барви веселки. Скільки їх? (7).  
     Завдання 2. Відшукай за кольором
     Подивіться навкруги й знайдіть дві квітки, в яких захо¬вався білий колір. Відшукайте двох птахів, з якими това¬ришує червоний. А що в природі полюбляє жовтий ко¬лір? Перелічіть. Відшукайте три рослини (птахи, твари¬ни, комахи), до яких доторкнувся своїм пензликом синій (зелений, сірий, жовтогарячий) колір.  
Вірш на допомогу. 
Зелене листя, трави. На лататті
Зелена жабка у зеленім платті.
Червоні вишні, яблука червоні,
Червона квітка на моїй долоні.
Жовті груші, лимонад, сорочка.
І курчата жовті біля квочки.
                           І. СІЧОВИК
 
 
Не дивуйтеся нітрішки, ї
Що в берізок молодих
Ціле літо чисті ніжки,
Білі, білі, наче сніг.
Це тому, що в хороводі.
Коли ми спимо усі.
По траві берізки ходять -
Миють ноги у росі.
                        П. РЕБРО

 Знайдіть і полічіть різні відтінки червоного кольору.
А тепер послухайте віршик і полічіть усі рослини чер¬воного кольору, згадані у ньому (загніть відповідну кіль¬кість пальчиків).
На узліссі тиша, спокій
Стигне терен чорнооким,
Пломеніє глід.
Тьмяно жевріє шипшина,
Червоніє горобина,
І пишається калина
Наче маків цвіт.
                                           В. СКОМАРОВСЬКИЙ

Завдання 3. Склади осінній букет 
Помилуйтеся красою осіннього листя і складіть з ньо¬го триколірний букет. Вам допоможе такий віршик:
У букет осінній листя ми складали,
Кольорове листячко ми порахували :
Взяли три червоних, потім три жовтеньких,
Ледь-ледь відшукали ще три зелененьких.
Диво кольорове у руках тримаєм.
А листки шепочуть: «Осінь ходить гаєм».
Полічіть, із скількох листочків складено букет у цьому віршику (9).

РІЗНОМАНІТНІСТЬ ФОРМ У ПРИРОДІ 
Завдання 1. Сонечкові квіти
Спробуйте знайти в природі все, що має форму кулі.

 Величезні круглі очі:
Світить одне вдень,
Друге - опівночі.
( Сонце і Місяць)
Помилуйтеся цвітінням кульбаб. На що вони схожі?
Відгадайте загадку.
 
Квіточка- щіточка,
Жовта леліточка,
Крапелька сонечка,
Сонечкова донечка.
Сонце у хмару
Біленьку ховається,
Сонечкова донечка
Пухом вкривається. (Кульбабка)
                          Б. СТЕЛЬМАХ


      А коли ця квітка стає схожою на повітряну кульку, що розсипається від легкого подиху вітерця на десятки тен¬дітних прозорих парасольок?
      Пригадайте квіти круглої форми. (Айстри, гвоздики, нагідки тощо).
Завдання 2. На городі і в саду різні форми я знайду
      Літо та осінь щедро обдаровують нас городиною та садовиною. Назвіть п'ять овочів округлої форми.
 
 Капусту, моркву, огірки.
Картоплю, помідори
Часник, цибулю, буряки -
Все завозимо в комори.
Я. Бенза
Полічіть усі овочі, згадані у вірші. (8).
Яку форму, крім кулястої, мають інші "мешканці" го¬роду? (Морква - конічну, огірки - циліндричну). Назвіть найбільший овоч, який ви знаєте.
Назвіть п'ять фруктів кулястої форми.
 
Вирощу солодких груш.
Хочеш їсти - то чому ж?
Ось черешні, вишні теж,
Абрикосу сам зірвеш.
Сливи всі без кісточок,
Агрус - глянь, - без колючок.
Ще й без панцира горіх
вирощу я для усіх.
М. ПЕТРЕНКО

Назвіть найменший з фруктів, який ви бачили. Полічіть "мешканців" баштану: 
На великому баштані
Червоніють баклажани,
Проти сонця гріють спини
Жовтобокі спілі дині.
Ходять в гості до братів -
До статечних кавунів.
За М.СТЕЛЬМАХОМ
     Яку форму вони мають? (Кулясту та циліндричну).
Завдання 3. Запашний квітковий п'ятикутник
     Подивіться навколо і скажіть, де ростуть п'ятикутники?
     Я у фіалці, барвінку, калині.
     Я і у глоді, і в горобині,
     Я в абрикосах, у вишнях, в грушках -
     Є п'ятикутники в різних квітках
     Помилуйтеся красою цих квіток. Полічіть, скільки пе¬люсток вони мають. Яка геометрична форма утвориться, якщо сполучити вершини всіх пелюсток у квітці? (П'яти¬кутник).
     Відшукайте листя, схоже на п'ятикутник. (Листя клена).
Завдання 4. Жива пірамідка
     Хто був спостережливим напровесні, той міг побачити справжнісіньке диво - живу пірамідку. Що це?
 
 Три білих пелюстки стулилися докупки.
Навколо ще сніг, та не треба їм шубки,
(ПІДСНІЖНИК)
Скільки пелюсток має підсніжник? (3). Полічіть, скіль¬ки пелюсток у двох (трьох) підсніжників?
Яке дерево квітує пірамідками? (Каштан)
Яке дерево має форму піраміди? (Ялина)
Чиє листя схоже на трикутник? (Липи, калли, півників)
 
Завдання 5. Зимовий шестикутник
Придивіться до снігу й знайдіть шестикутні квіточки.
Відгадайте загадку.
Вийшли, глянули довкола:
Білим вкрито ліс і поле.
Латки чорної нема.
Здрастуй, Зимонько-зима!
Щось лоскоче ніс і личко.
Сів пушок на рукавичку.
Шапки, шубки і пальто, -
Ніби вибілив їх хто.
Поміркуй гарненько ти,
Де тут писаку віднайти?
Підкажу один секрет:
Ніби сонце, цей предмет.
Має шість він промінців
Тільки білих, зрозумів?
(Сніжинка)
 
     Придивіться до сніжинки. Вона має шість промінців-близняток, кожний з яких такої самої форми, як його "бра¬тик" чи "сестричка". Ці промінці утворюють шестикутник. Полічіть, скільки сніжинок сіло на рукавичку:
   На долонні взимку
   Дві сніжинки впало.
   Потім ще чотири,
   Скільки всього стало? (6)
Завдання 6. Весна квітує - шестикутники дарує
   Подумайте, в яких весняних квітах полюбляють хо¬ватися шестикутники? (Варіанти відповідей: у кроку¬сах, ліліях, нарцисах, квітках сон-трави, пролісках то¬що).
Весна прибрана землю у квіти-намистинки,
А пелюсток тендітних в цих квітів - рівно шість.
Одна з ник, мов блакиті, ,небесної частинка,
Ця мила, ніжна квітка -весни найперший гість.
Ось пролісок блакитний, його всі дуже люблять,
А ще тюльпан. дзвіночок, нарцис і сон-трава.
Цих посланців весняних радісно чекають,
Бо з ними вся земля немовби ожива.

     Подивіться на квіточку проліска. Яку фігуру вона вам нагадує? (Зірочку).
     Пофантазуйте, чому в проліска шість пелюсток? Скла¬діть казочку про цю чудову весняну гостю наших лісів.
 
СИМЕТРІЯ В ПРИРОДІ
Завдання 1. Почни з себе
Крім форми, у природи є ще одна таємниця. Давайте відшукаємо те, що природа, ніби навмисне, подвоює. Поч¬ніть з себе.
Відгадайте загадку:
     Дві матері по п'ять синів мають. (Руки).
Складіть долоні докупи так, щоб сумістилися пальці. Що ви помітили? (Долоні сумістилися, вони однакові). Тепер подивіться один на одного. Відгадайте загадку.
Було собі два брати
І обидва Кіндрата
Через доріжку живуть
І один одного не бачать.
(Очі).
      Скільки в кожного з нас очей, брів, вух? Як вони роз¬ташовані? (Проведіть рукою уявну лінію через середину лоба та ніс до середини підборіддя переконайтеся, що очі, вуха розташовані по різні боки обличчя).
Завдання 2. Кожний листочок - симетрії синочок
      Підніміть із землі опалий листочок. Розгляньте його. Ви помітите на ньому жилки. Спробуйте перегнути лис¬ток по центральній жилці. Скільки частинок вийшло? Чи однакові вони? Перевірте свої спостереження на опалому листі дуба, берези, липи.
Знайдіть дерево, в якого листя складаєтеся з бага¬тьох маленьких листочків.
Хто в хустині червоненькій
Став у лісі між дубів?
Може, дівчинка маленька
Назбирать прийшла грибів?
Ні, не дівчинка там стала, -
Горобина вироста.
Ту хустину гаптувала
Щедра осінь золота. Марія ПОЗНАНСЬКА
     Розгляньте листя горобини або акації. Подивіться, як розташовані маленькі листочки-пластинки? (Можлива відповідь: вони виростають по два з одного і того ж місця).
Завдання 3. Знайди за описом
Знайдіть дерево за описом:
Стовбур жовтий, мов бурштин,
На гілках висять шишки,
І колючі, й довгі, ще й на всі боки
На її гілках стирчать голки.
(Сосна)
     Придивіться до соснових хвоїнок. Вони розташовані парами. Кожна така хвоїнка живе два-три роки.
     Трудове завдання. Зробіть з хвоїнок і пластиліну ви¬шеньку, їжачка, сонечко.
      А ще розгляньте кленове насіння - крилатки, які та¬кож скріплені парами.
     Трудове завдання. Зробіть з крилаток і пластиліну ди¬вовижних птахів.
     Роздивіться уважно довкола, що ще складається з двох однакових половинок?
Завдання 4. Секрети комах
Скажіть, яких комах ви бачите навколо? ( метеликів, бабок, джмелів, ос тощо
Прилетів метелик
Серед ста веселок
Засміявсь метелик:
"Чи це я - веселик?
Чи якась веселочка
Грається в метеличка?"
Т. ГЕРАСИМЕНКО
      Нахиліться обережно над квіткою, розгляньте мете¬лика. Які в нього крильця? Скільки їх? Як розташовані? Скільки вусиків? Скільки лапок? Полічіть метеликів у вірші:
Три метелики літають
на квіточки сідають.
Прилетів ось ще один,
Сів на квіточку і він.
Полічімо швидше всіх -
Цих метеликів прудких. (4).
      Придивіться, на що схожий метелик, який склав крильця? (Можлива відповідь: на половинку мете¬лика) .
      Назвіть інших комах, які мають однакові візерунки на обох крилах. (Можливі відповіді: жук-солдатик, в якого на спині цікавий малюнок у вигляді піджака з чорною торочкою та двома чорними ґудзиками; сонечко з дво¬ма або сімома цятками на спині, розташованими си¬метрично).
 
РИТМ У ПРИРОДІ
 
Завдання. Послухай свій ритм
Весь навколишній світ сповнений ритмом. З ним ми стикаємось усюди, навіть носимо його у собі. Послухай¬те, як б'ється ваше серце. (Тук-тук, тук-тук). Поспостері¬гайте, як ви дихаєте. (Вдих-видих, вдих-видих). Пройдіть кілька кроків уперед. Як вони звучать? (Туп-туп-туп-туп, рівномірно або ритмічно, повторюються через однакові прооміжки часу).
Заспівайте якусь пісеньку і відтворіть оплесками її ритм.
Завдання 2. Ритмічні сестриці - веселі чарівниці
Подумайте, які ритми природи можна спостерігати щодня?
Відгадайте загадку:
По небу лебідка чорна
Розсипала чудо-зерна.
Чорна білу покликала,
Біла зерна склювала.
(День і ніч).

     Подумайте, що приходить на зміну дню? (Ніч). А що на зміну ночі? (День),
     Які частини доби ви знаєте, і в якій послідовності вони приходять до нас? (Ранок, день, вечір, ніч).
     Поміркуйте, з яким ритмом ми зустрічаємося щороку?
Є чотири чарівниці
Всім відомо, що сестриці:
Перша прийде - все зеленіє.
Друга - колос в полі спіє,
А як третя завітає -
З дерев листя облітає.
А четверта як прийде,
Сніг на землю упаде.
Так по черзі з року в рік
Сестри ходять цілий вік.
(Зима, весна, осінь, літо)

     Скільки пір року ви знаєте? (4). Назвіть по порядку. Уявіть собі, що було б з рослинами, тваринами, якби зи¬ма, весна, осінь і літо приходили до нас як їм заманеть¬ся? (Пригадайте відому казку С. Маршака "Дванадцять місяців").

Гра "ПОРИ РОКУ"
 
     Вихователь малює два великі кола і ділить кожне коло на чотири частини, позначаючи відповідно цифрами: 1 - зима, 2 - весна, 3 - літо, 4 - осінь. Потім діти ді¬ляться на дві команди. Вихователь читає вірші, загад¬ки про пори року, явища природи, рослини найтиповіші певної пори року тощо. На сигнал діти мають стати у відповідну чверть свого круга. Та команда, яка швидше це зробить, отримує один бал у вигляді лист¬ка або каштана. По закінченні гри діти підраховують бали.
Завдання 3. "Птахи і ритм"
     Пташине царство теж сповнене ритмів. Прислухайте¬ся й скажіть, спів яких пташок ви почули?
ЮЛЯ І ЗОЗУЛЯ
Принишкли явори -
Кує в гаю зозуля. -
І раз, і два, і три -
Завзято лічить Юля. А
потім просить: -
Ох! Не треба більш кувати,
Бо я лише до трьох
Умію рахувати!
П. РЕБРО

     Що ви можете сказати про спів зозулі? Який він? (Рит¬мічний: ку-ку, ку-ку). Назвіть ще пташок, спів яких ви вва¬жаєте ритмічним, і відтворіть голосом цей ритм, (кар-кар, тьох-тьох тощо/
     Схарактеризуйте, як співають птахи? /Можливі відпо¬віді: журавлі курличуть сумно; голубка туркоче ніжно, ла¬гідно; курка квокче турботливо; сорока скрекоче хваль¬кувато, сварливо; півень кукурікає задирливо; ворона каркає зловісно, тривожно; дятел цюкає в дерево завзято; качка крякає діловито; соловейко виспівує замріяно, дзвінкоголосо).
     Може, хтось спробує ритмічно відтворити пташину піс¬ню?
     З птахами пов'язаний ще один ритм - вгадайте який?
Потемніли крони сосен
Тихо сіються дощі.
Оголила тепла осінь
І дерева, і куці,
І тепер здаля помітні
Гнізд воронячих шапки.
Зникли птахи перелітні
Гуси, вивільги, шпаки.
В СКОМАРОВСЬКИИ
Повернулися шпаки -
оскидали ми шапки
журавлі : «Курли - курли...» -
Ми картузики зняли.
П.КОРОЛЬ

     Отже, кожного разу з настанням осені птахи відліта¬ють у теплі краї, деякі залишаються зимувати а деякі прилітають до нас узимку.
     Назвіть чотирьох перелітних та чотирьох зимуючих пта¬хів. Пригадайте, які птахи прилітають до  нас узимку (Сні¬гурі, омелюхи).
Завдання 4. Підгодуй птахів
     Узимку дуже важко пташкам без корму. Тому вони пе¬реселяються ближче до людських осель з надією на те, що люди про них подбають.
     Трудове завдання: зробіть годівничку і повісьте її на дереві. Не забувайте про те, що кілька крихт хліба і зер¬нин можуть урятувати пташку від голодної смерті.
     Підрахуйте, скільки пташок пообідало біля вашої го¬дівнички?
Годівничку ми зробили
І на ясен почепили
Завітало три синички.
Три горобчики й лисичка
Щось не так? Відповідай -
Всім птахам рахунок дай.
Завдання 5. Природа в смужечку
     Природа ритмічно прикрасила кольорами і рослин, і тварин, і комах. Пошукайте смугастий ритм у природі.
У садку малий Микитка
Захотів зірвати квітку
А вона його вкусила
Загула та й полетіла
Що за квітка це була?
То не квітка, а ..... (Бджола)

     Придивіться до бджоли: який смугастий костюм вона має! Опишіть його. (Чергуються жовті та чорні смуги на тільці). Назвіть ще комах-смугастиків. (Джміль, оса, ко¬лорадський жук).
Я картоплю полюбляю,
На городі проживаю,
Десять чорних-чорних смуг
Я на крилах маю.
(Колорадський жук)

     Розгляньте колорадського жука. Полічіть, скільки в ньо¬го чорних смуг на кожному крилі? (5) А скільки на обох крилах? (10)
Відшукайте смугасті рослини.
У смугастому жупані
Зеленіє на баштані. ( Кавун)

     Пригадайте, які тварини носять костюми у смужечку? (Зебри, тигри). На що вони схожі?

     Освоєння дітьми своєрідної математики природи роз¬ширює їхній кругозір, збагачує естетичні та інтелектуальні почуття, сприяє ефективному поєднанню розумового та естетичного виховання у навчально-виховному процесі дошкільного закладу.

 

 


Дата: 2011-01-31 19:37:24