Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)
Наказ МОН України "Про затвердження плану заходів, спрямовнаих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти"
Наказ МОН України "Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосуваня заходів виховного впливу в закладах освіти"
Наказ МОН України "Про затвердження Методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працвників із іншими органами та службами"
Лист МОН "Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження і протидії булінгу (цькуванню)"
Презентація "Стоп булінг"
Наказ "Протидія булінгу в КЗ "ДНЗ №71 ВМР"
План заходів щодо запобігання та протидії булінгу в КЗ "ДНЗ №71 ВМР"
Зразок заяви
Положення про порядок розгляду випадків булінгу (цькування) в КЗ «ДНЗ №71 ВМР»
Правила поведінки здобувача освіти в ЗДО,
що базуються на законах України, наказах Міністерства освіти і науки України та рішеннях органів місцевого самоврядування, Статуті закладу.
Здобувачі освіти в ЗДО повинні дотримуватись таких правил:
- Приходити вчасно в заклад дошкільної освіти.
- Вітатися з усіма працівниками ЗДО.
- У всьому слухатися вихователя.
- Якщо щось болить, то обов'язково про це сказати вихователю.
- В групі голосно не кричати та не бігати.
- Не ходити в вологому одязі.
- Не ображати дітей зі своєї групи.
- Слідкувати за станом свого одягу.
- Мати особисті носові хустинки.
- Дотримуватися вимог безпеки.
- Акуратно вішати одяг в свою шафку.
- Дотримуватися режиму дня, лягати та прокидатися вчасно.
- Приходити у садочок у гарному настрої.
- Приходити вчасно на зарядку та на заняття в дитячий садок.
- Слухатися, поважати батьків, вихователів та допомагати їм в усьому.
- Якщо щось болить, сказати про це вихователю.
- Не виходити з групи без дозволу вихователя.
- Завжди пам'ятати про ввічливі слова.
- Поважати всіх своїх друзів.
- Вміти ділитися своїми іграшками.
- Слухати вихователя уважно у випадку НС.
- Під час сигналу повітряної тривоги спутитись в укриття та виконувати вказівки вихователя.
- В укритті бути уважним та зосередженим, виходити тільки по завершенню повітряної тривоги.
- Берегти іграшки, прибирати їх після гри.
- Під час заняття бути уважним і виконувати завдання самостійно.
- Збираючись на прогулянку, прагнути самостійності.
- Намагатися завжди виглядати охайно.
- На прогулянці слухати вихователя та бути уважним.
- Після прогулянки, охайно складати свої речі у шафу.
- Перед прийняттям їжі обов'язково мити руки з милом.
- Після туалету обов'язково мити руки з милом.
- Під час прийому їжі намагатися бути охайним, не заважати іншим та не поспішати і не розмовляти.
- Під час тихої години спати та відпочивати.
- Гратися з усіма та вміти організувати свою гру.
- Якщо когось образив, вміти вибачитися.
- Вміти дочекатися своєї черги.
- Завжди казати правду.
- приймайти поради та зауваження від вихователя як допомогу.
- Намагатися дотримуватися цих правил як в садочку, так і вдома.
- Рости веселим та кмітливим і тоді можна змінити цей світ на краще.
Закон України «Про дошкільну освіту»
Стаття 18. Учасники освітнього процесу
Учасниками освітнього процесу у сфері дошкільної освіти є:
вихованці;
педагогічні працівники (керівники закладів дошкільної освіти (директори), заступники керівників закладів дошкільної освіти з організації освітнього процесу, керівники (завідувачі) дошкільних підрозділів, вихователі-методисти, вихователі, асистенти вихователів, вчителі, вчителі-дефектологи, вчителі-логопеди, практичні психологи, соціальні педагоги, інструктори з фізичної культури, інструктори слухових кабінетів, музичні керівники, керівники гуртків, студій, секцій тощо), повний перелік посад яких затверджується Кабінетом Міністрів України;
помічники вихователів закладів дошкільної освіти;
інші працівники закладів дошкільної освіти;
батьки вихованців;
асистенти дітей з особливими освітніми потребами (у разі їх допуску відповідно до вимог законодавства);
фізичні особи, які провадять педагогічну діяльність у сфері дошкільної освіти.
Стаття 19. Права дитини у сфері дошкільної освіти
Вихованці мають право на здобуття якісної дошкільної освіти у безпечному, здоровому та інклюзивному чи спеціальному освітньому середовищі.
Інші права вихованців визначаються законодавством про дошкільну освіту та установчими документами закладу дошкільної освіти.
Діти з особливими освітніми потребами мають право здобувати дошкільну освіту до восьми років.
Кожному вихованцю у закладі дошкільної освіти гарантуються безпека, психолого-педагогічний супровід, а також у разі потреби домедична допомога, що надається відповідно до порядків надання домедичної допомоги особам при невідкладних станах, затверджених центральним органом виконавчої влади у сфері охорони здоров'я.
Дитина з особливими освітніми потребами має право на здобуття дошкільної освіти за допомогою асистента такої дитини, який забезпечує участь вихованця в освітньому процесі шляхом надання підтримки та допомоги в пересуванні, самообслуговуванні, комунікації, харчуванні, орієнтації у просторі тощо.
Стаття 20. Права та обов'язки батьків
1. Батьки мають права та обов'язки у сфері дошкільної освіти, визначені законодавством про дошкільну освіту.
2. Батьки також мають право:
формувати індивідуальну освітню траєкторію своєї дитини
брати участь у формуванні індивідуальної програми розвитку своєї дитини ;
бути присутніми поряд із своїми дітьми під час освітнього процесу за попереднім погодженням з керівником закладу дошкільної освіти;
комунікувати з працівниками закладу дошкільної освіти в межах їхнього робочого часу у спосіб, визначений внутрішніми документами закладу дошкільної освіти та/або узгоджений з такими працівниками;
брати участь у роботі колегіальних органів управління закладом дошкільної освіти з правом дорадчого голосу у порядку, встановленому закладом дошкільної освіти;
на проведення (участь у проведенні) заходів громадського нагляду (контролю) в закладі дошкільної освіти, в якому здобувають освіту їхні діти
звертатися до органів управління у сфері освіти з питань розвитку, виховання та навчання своїх дітей.
3. Батьки вихованців взаємодіють з педагогічними працівниками закладу дошкільної освіти на принципах педагогіки партнерства, зобов'язані сприяти досягненню їхньою дитиною результатів, передбачених освітньою програмою, з урахуванням рекомендацій педагогічних працівників.
4. Батьки вихованців зобов'язані дотримуватися установчих документів і правил внутрішнього розпорядку закладу дошкільної освіти, а також визначених законодавством правил, умов і заходів, спрямованих на забезпечення безпечного, здорового та інклюзивного освітнього середовища.
5. Здобуття дитиною дошкільної освіти в закладі дошкільної освіти не звільняє батьків від обов'язку доглядати, виховувати, розвивати і навчати дитину.
Закон України «Про освіту» (зі змінами та доповненнями)
Стаття 55. Права та обов'язки батьків здобувачів освіти
Виховання в сім'ї є першоосновою розвитку дитини як особистості. Батьки мають рівні права та обов'язки щодо освіти і розвитку дитини.
Батьки здобувачів освіти мають право:
захищати відповідно до законодавства права та законні інтереси здобувачів освіти;
звертатися до закладів освіти, органів управління освітою з питань освіти;
обирати заклад освіти, освітню програму, вид і форму здобуття дітьми відповідної освіти;
брати участь у громадському самоврядуванні закладу освіти, зокрема обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування закладу освіти;
завчасно отримувати інформацію про всі заплановані у закладі освіти та позапланові педагогічні, психологічні, медичні, соціологічні заходи, дослідження, обстеження, педагогічні експерименти та надавати згоду на участь у них дитини;
брати участь у розробленні індивідуальної програми розвитку дитини та/або індивідуального навчального плану;
отримувати інформацію про діяльність закладу освіти, результати навчання своїх дітей (дітей, законними представниками яких вони є) і результати оцінювання якості освіти у закладі освіти та його освітньої діяльності.
3. Батьки здобувачів освіти зобов'язані:
виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров'я, здоров'я оточуючих і довкілля;
сприяти виконанню дитиною освітньої програми та досягненню дитиною передбачених нею результатів навчання;
поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників освітнього процесу;
дбати про фізичне і психічне здоров'я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
формувати у дітей усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України, захищати суверенітет і територіальну цілісність України;
виховувати у дитини повагу до державної мови та державних символів України, національних, історичних, культурних цінностей України, дбайливе ставлення до історико-культурного надбання України;
дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, а також умов договору про надання освітніх послуг (за наявності).
4. Держава надає батькам здобувачів освіти допомогу у виконанні ними своїх обов'язків, захищає права сім'ї.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування мають поважати право батьків виховувати своїх дітей відповідно до власних релігійних і філософських переконань, а суб'єкти освітньої діяльності мають враховувати відповідні переконання під час організації та реалізації освітнього процесу, що не повинно порушувати права, свободи та законні інтереси інших учасників освітнього процесу.
5. Інші права та обов'язки батьків здобувачів освіти можуть встановлюватися законодавством, установчими документами закладу освіти і договором про надання освітніх послуг (за наявності).
ЯК ЗРОЗУМІТИ, ЩО ВАШУ ДИТИНУ ПІДДАЮТЬ ЦЬКУВАННЮ
(батькам майбутніх школярів)
Перше, що треба зрозуміти - діти неохоче розповідають про цькування у школі, а тому не слід думати, що у перший же раз, коли ви спитаєте її про це, вона відповість вам чесно. Тому головна порада для батьків - бути більш уважними до проявів булінгу.
Якщо ваша дитина стала замкнутою, вигадує приводи, щоб не йти до школи, перестала вчитись, то поговоріть з нею. Причина такої поведінки може бути не у банальних лінощах. Також до видимих наслідків булінгу відносять розлади сну, втрату апетиту, тривожність, низьку самооцінку. Якщо дитину шантажують у школі, вона може почати просити додаткові гроші на кишенькові витрати, щоб відкупитись від агресора.
Якщо цькуванню піддають вашу дитину, то обережно почніть з нею розмову. Дайте зрозуміти, що вам можна довіряти, що ви не будете звинувачувати її у тому, що вона стала жертвою булінгу.
Розкажіть дитині, що немає нічого поганого у тому, щоб повідомити про агресивну поведінку щодо когось учителю або принаймні друзям. Поясніть різницю між "пліткуванням" та "піклуванням" про своє життя чи життя друга/подруги.
Також не слід у розмові з дитиною використовувати такі сексистські кліше, як "хлопчик має бути сильним та вміти постояти за себе", "дівчинка не повинна сама захищатись" та інші. Це тільки погіршить ситуацію.
ЯК ДОПОМОГТИ ДИТИНІ, ЯКА ЦЬКУЄ ІНШИХ
Ми вже казали, що в ситуації булінгу завжди беруть участь три сторони, а тому, коли ви дізнались про цькування у школі, не слід забувати про тих, хто ображає. Психологи зауважують, що дитині, яка булить інших, увага та допомога потрібна не менше, ніж тій, яка страждає від булінгу.
Відверто поговоріть з нею про те, що відбувається, з'ясуйте як вона ставиться до своїх дій і як реагують інші діти. Ви можете почути, що "всі так роблять", або "він заслуговує на це". Уважно вислухайте і зосередтеся на пошуці фактів, а не на своїх припущеннях.
Не применшуйте серйозність ситуації такими кліше, як "хлопчики завжди будуть хлопчиками" або "глузування, бійки та інші форми агресивної поведінки - просто дитячі жарти і цілком природна частина дитинства".
Ретельно поясніть, які дії ви вважаєте переслідуванням інших. До них відносяться: цькування, образливі прізвиська, загрози фізичного насильства, залякування, висміювання, коментарі з сексуальним підтекстом, бойкот іншої дитини або підбурювання до ігнорування, плітки, публічні приниження, штовхання, плювки, псування особистих речей, принизливі висловлювання або жести.
Спокійно поясніть дитині, що її поведінка може завдати шкоди не тільки жертві, а й усім оточуючим. І щодалі це заходитиме, тим гірше булінг впливатиме на всіх учасників.
Дайте зрозуміти дитині, що агресивна поведінка є дуже серйозною проблемою, і ви не будете терпіти це в майбутньому. Чітко і наполегливо, але без гніву, попросіть дитину зупинити насильство. Скажіть дитині, що їй потрібна допомога, а тому ви тимчасово триматимете зв'язок з учителями, щоб упевнитись - дитина намагається змінити ситуацію.
Загрози і покарання не спрацюють. Можливо, на якийсь час це припинить булінг, та в перспективі це може тільки посилити агресію і невдоволення. Буде зайвим концентрувати увагу на відчуттях дитини, яку булять. Той, хто виявляє агресію, як правило відсторонюється від почуттів іншої людини.
Пам'ятайте, що агресивна поведінка та прояви насильства можуть вказувати на емоційні проблеми вашої дитини та розлади поведінки.
